How to get motivated

2012-09-05 - 20:06:00 // Inspiration

Det där med motivation kan vara svårt! Det är inte helt enkelt att hitta det där drivet, som gör att man väljer att träna regelbundet och följa sitt träningsschema. Just detta är någonting jag haft otroligt svårt med. Jag har hellre ätit en strikt kost men inte tränat särskilt mycket. Ett löparpass då och då och ett par powerwalks är vad det brukar bli innan man stumnar och glömmer bort det där löftet man gav sig själv. Det är det som är så farligt med att lova sig själv någonting, man bryr sig ofta inte om att hålla sitt löfte för det spelar ingen roll att man lovat sig själv.  Men saken är den att det är otroligt viktigt att hålla det man lovar, även om det bara är till dig själv och inte till någon annan.

 

Att börja träna, äta hälsosammare och leva ett hälsosammare liv är någonting du behöver göra för din skull och ingen annans. Många gånger så använder man bristen på tid som en ursäkt till att träningen inte blir av men det måste sluta! Alla kan göra tid för träning, alla bör göra tid för träning. Den tiden du lägger på att aktivera dig är en tid du sedan kommer få tillbaka, du kommer bli piggare, gladare och mer energifylld. Vilket kommer leda till att du kommer bli effektivare och få mer saker gjort. Så de timmar du tar på en vecka till träning kommer du få igen på ett eller annat sätt. Så tiden finns där, det är viljan som fattas!

 

Hur hittar man viljan då? Jag tror det handlar om att man måste lära sig att spendera tid med sig själv och trivas i sitt eget sällskap så ska man nog lyckas hitta sin vilja. Om man lägger upp alla positiva saker med att träna och vad det kommer göra med ditt sinne och din kropp så kommer du snart att flyga fram i elljusspåret. För om du ändrar din kost och börjar träna så kommer det börja hända saker, det är bara en fråga om tid.

Saken är den att dessa två saker som kan göra sådan stor skillnad, går oftast hand i hand. Om du börjar träna mycket så börjar man äta nyttigt och tänka lite mer på vad det faktiskt är man stoppar i sig. Det handlar inte längre om att man vill bli mätt eller är otroligt sugen på t.ex. godis och måste ha det för då början man tänka på vad dessa godisar kommer göra med kroppen. Hur allt ditt slit på gymmet inte längre kommer spela någon roll. För det är faktiskt så att 70 % av din viktnedgång kommer bero på att du ätit bra och endast 30 % är ifrån träning. Dessa tillsammans är såklart den absolut bästa lösningen och självklart så får man en snyggare kropp när man tränar! Det finns ingen mirakeldiet i hela världen som kommer ge dig muskler. 

 

Så därför tänkte jag dela med mig av några av mina favoritmotivationstips, dessa brukar fungera för mig, i alla fall ett tag och eftersom jag nu ska komma igång ordentligt så tänkte jag bevisa till att dessa faktiskt funkar!

 

Först och främst så är peppande musik någonting som är ett måste för mig! Jag kan inte träna utan musik, det blir jobbigt och tankarna går ganska snabbt till att räkna stegen och tankar på hur jobbigt det är börjar ganska snabbt snurra i huvudet. Min träningslista som jag tänkt att dela med mig av är ännu inte klar men jag har kommit en bit och alla era tips kommer självklart vara med! Det kommer vara en spotifylista som gör att ni kan fortsätta ge mig tips så uppdaterar jag den och om ni prenumererar på den så kommer ni snabbt få den nya musiken! Ett annat tips är att omge sig av träning och kost, att gå in på tumblr.com och starta en fitnessblogg är ett perfekt sätt att peppa sig, det är fantastiskt peppande att ta del av alla olika männikors drömmar och mål och se dem jobba för det varje dag för att tillslut nå sitt mål. Min tumblr heter hhealthyandhappy. Där uppdaterar jag ganska ofta med nya bilder och sådant. 

 

Snygga träningskläder gör det roligare att träna. Om man känner sig snygg i dem så vill man gå runt i dem hela tiden, jag gick i mina hela sommaren. Dock så var det träningskläder som det börjar bli lite för kallt för så det är dags att köpa nya, yey! Snygga träningskläder hittar man idag i var och varannan budgetkedja. H&M, Gina T och nu senast Cubus har lanserat träningskollektioner som har riktigt snygga träningskläder. Men jag tror att det är viktigt att satsa på kvalité i träningstights och sportbh för att tightsen ska hålla länge och sportbhn måste ge dig bra stöd!

 

Känslan efter första passet är så otroligt härligt så det är någonting man ska komma ihåg nästa gång man ska träna, att det är jobbigt under tiden men efteråt så får man en känsla som är så himla grym! Man känner sig stark, snygg och nöjd! Jag har aldrig hört någon säga att de ångrar att de valde att träna, så iväg med er!

 

Hittar du en träningsform som du tycker är rolig så ska du se att du vill träna! Du kommer känna glädje varje gång du får träna och se fram emot det! Att hitta en träningskompis är perfekt! Då kan ni peppa varandra och det är enklare att ställa upp på en kompis än på dig själv och du kommer inte kunna strunta i träningen på samma sätt om du har någon du bestämt träff med. Dessutom så är det ett perfekt tillfälle att umgås, ta en härlig, uppfriskande powerwalk nu under hösten, ett par sådana i veckan och du är i mål! 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia Södergren

Vilket grymt bra inlägg Johanna! Härliga bilder och bra textinnehåll, man blir helt klart peppad och redo att ge allt! Tror att jag måste ta en trip till gymmet snart haha :)

2012-09-05 @ 22:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0